Matkakeskus

Onkohan tässä matkakeskussuunnitelmassa kaikki asiat ihan kohdallaan, kun hanketta tarkastellaan laajemmassa kontekstissa. Lahdessa ei tällä vuosituhannelle poikkihallinnollinen suunnistelu ole ollut mikään erityinen vahvuus. Ei edes saman hallinnon alan sisällä! Esimerkkejä löytyy runsaasti. Kun matkakeskusta ja keskustan kehää alettiin suunnitella, niin liikenteen suunnittelijat kertoivat käyttäneensä kansainvälisesti yleisesti liikenteen suunnitteluun käytettyä tietokoneohjelmaa.

Nämä ohjelmat kyllä tekevät työtä käskettyä, mutta se edellyttää, että niihin ei syötetä manipuloitua tai vanhentunutta dataa. Liikenteensuunnittelijoilta on jäänyt täysin selvittämättä julkisuudessa esimerkiksi se, mitä reittejä kaukoliikenteen bussit tulevat kulkemaan matkakeskukseen. Nythän kaupungissa on useita kaukoliikenteen pysäkkejä, joita matkalaiset voivat käyttää. Nyt on oletettavaa, että näistä suurin osa poistuu käytöstä, kun linja-autoaseman sijainti muuttuu.

Vaikka eteläinen kehätie rakennettaisiinkin, niin bussiliikenne joutuisi itä-länsisuunnassa siirtymään pois keskustasta ja ajamaan suoraan VT 12 matkakeskukseen. Etelästä tuleva liikenne säilyisi entisellä reitillään, mutta pohjoisesta tuleva tulisi ilmeisesti matkakeskukseen idästä VT 12 liittymästä. Pelkästään nämä muutokset aiheuttavat sen, että liikennemäärät matkakeskuksessa lisääntyvät melkoisesti. Tämä siksi, että matkustajat eivät voi käyttää kaupunkipysäkkejä. Tämä puolestaan lisää pysäköintitilojen tarvetta alueella, jolla jo nyt on pulaa pysäköintitiloista.

Suunnitelmia tehtäessä ei myöskään ollut tiedossa Tevin siirtyminen alueelle rakennettavaan pussinperään – cul-de-sac. Tevin henkilökunta tarvitsee myös runsaasti työpysäköintitilaa. Heille onkin todennäköisesti tiedossa sama kohtalo kuin keskussairaalan henkilökunnalle, eli on rakennettava maksullisia pysäköintipaikkoja. Koska liikenne tähän uuteen toimistorakennukseen kulkee Askonkatua eli samaa reittiä, kuin mitä mennään matkakeskukseen, niin soppa on aika valmis.

Näitä suuria muutoksia liikennesuunnittelijat eivät ole pystyneet ottamaan huomioon. Hyvänä puolenahan tässä on se, että kaukoliikenteen bussit poistuvat kokonaan keskustasta. Ongelmaksi jää se, miten uudesta uljaasta matkakeskuksesta matkustajat pääsevät lopullisiin kohteisiinsa eli koteihin ja kauppoihin? Kulkevatko kaikki paikallisliikenteen bussit myös matkakeskuksen kautta? Joudutaanko käyttämään takseja ja omia autoja, jolloin liikennemäärät taas kasvavat.

Sekin on mahdollista, että matkustajat äänestävät autoillaan ja unohtavat julkisen liikenteen. Matkakustannukset ja päivän pysäköintimaksut, joita ei saa verovähennyksiin, tekevät kimppakyydistä mielenkiintoisen vaihtoehdon pendelöijille. Kun itse kuljin töissä Espoossa, minun kimppakyytiläiseni oli Teemu Hiltunen. Siihen ministeriön kulmalle jätin.

Comments are closed.


WP Login