Vaihtoehtoja rahoitukseen

Lahden kaupungilla on julkisten tietojen mukaan edessään massiiviset investoinnit. Syitä lykättyihin investointeihin on monia, mutta niistä nyt ei sen enempää. Rahoitusongelmat johtavat näissä tapauksissa yleensä kaupungin velan kasvuun eli otetaan lisää velkaa. Lahdessa näyttää jo siltä, että joudutaan ottamaan syömävelkaa! Ainakaan minun tietooni ei ole tullut, että muita vaihtoehtoja olisi edes harkittu.
Eräs vaihtoehto on kuitenkin olemassa ja se on ns. elinkaarirakentaminen. Tämä tarkoittaa samaa kuin se, jolla Lahti-Helsinki moottoritie aikoinaan rakennettiin. Tämä saattaisi olla erinomainen ratkaisu myös Lahden nykyiseen tilanteeseen ja miksei laajemmaltikin. Tämän rahoitus/rakentamistavan hyviä puolia ovat:
• Rahoitus jakaantuu 20–30 vuoden ajalle, jonka jälkeen omaisuus siirtyy ”vuokraajalle” tietyin ehdoin,
• Rakennusten huollon ja ylläpidon ongelma poistuu kaupungin budjetista. Yksi syy maan yleiseen tilanteeseen on se, että poliitikot lykkäävät aina rakennusten pakollisia huoltokustannuksia, kun jostain pitää karsia. Kun näitä välttämättömiä toimenpiteitä siirretään, niin päädytään siihen, että rakennukset on purettava ja rakennettava uudet tilalle,
• Rakennukset suunnitellaan ja rakennetaan kokonaan uudella tavalla eli kestämään sen elinkaaren.
Lahtelaisessa toimintakulttuurissa tällainen ehdotus hylätään suoralta kädeltä ilman keskusteluja. Ennen sitä kerron vielä, että rahoittajia ja rakentajia tällaiseen pitkäaikaiseen sijoitukseen löytyy varmasti, Ainakin eläkeyhtiötä tällainen kiinnostaa ja varmasti myös ulkomaisia kiinteistösijoittajia. Sijoitushan on täysin riskitön.
Vierailin eilen Lappeenrannassa yliopistolla, jossa keskusteltiin tästä mallista. Siellä kuulin, että Porvoossa olisi jo yksi lastenkoti rakennettu tällä mallilla, Myös Lappeenrannassa harkitaan tällaista rahoitusmallia poliittisellakin tasolla.

Comments are closed.


WP Login