Keskustan kehittäminen

Alan kirjallisuudessa on jo vuosikymmeniä kerrottu hyvinkin perusteellisesti, kuinka vähittäiskaupan tulee sijoittua. Neuvo on seurata ihmisvirtoja eli missä ihmiset liikkuvat. Siellä, missä on eniten väkeä, on parhaat mahdollisuudet saada kuluttaja pyydykseen. Vuosikymmenien kuluessa tämä on myös toteen näytetty. Suomessa viimeinen erinomainen esimerkki on ABC. Kun liikkuu eri puolilla Suomea, niin ABC:n toimipisteet on sijoitettu paikkoihin, jossa liikenne on vilkkainta eli suurin risteyksiin, vilkasliikenteisten teiden varsille ja asutusalueilla sinne, missä on vilkkainta.
Toisaalta on myös näytetty toteen, että vaikkapa esimerkiksi vanha Helsingintie. Sen varsi oli täyteen kaikenlaista tarjontaa. Nyt se on käytännössä aivan hiljainen. Hyvä, jos löytää Lahden ja Mäntsälän välillä pari huoltoasemaa. Lahdessa tehtiin aikoinaan strateginen päätös Launeen alueen kehittämisestä monipuoliseksi kaupan- ja palveluiden keskittymäksi. Kesko lähetti miehensä Yhdysvaltoihin perehtymään sikäläisiin marketteihin, joita siellä kutsuttiin sanalla Mall. Sieltä tuotiin malli Launeelle, josta idea levisi läpi Suomen.
Aluksi ihmisvirrat houkuteltiin paikalle paitsi ennen näkemättömillä valikoimilla myös riittävällä ja ilmaisella pysäköintitilalla. Asiakasvirtojen lisääntyessä myös kauppojen määrä alkoi voimakkaasti lisääntyä. Tilannetta paransi uusi moottoritie, jonka syöttöliikenne kaupungista ja kaupunkiin kulki alueen läpi. Ohikulkuliikenne ja uusi tie Orimattilaan paransivat tilannetta entisestään. Pitkälle ennustettavissa olevaan tulevaisuuteen näyttää siltä, että Launeen asemaa ei horjuta mikään. Pikemminkin se leviää etelään ja Orimattilan suuntaan.
Jos Lahden keskustaa aiotaan kehittää, niin en ole nähnyt ainuttakaan markkinatutkimusta, joka antaisi suuntaa kehitykselle. On aivan selvää, että nykyiset kaupungin reuna-alueille kuten Launeelle sijoittuneet yritykset eivät palaa keskustaan. Keskustan asukasmäärän kasvaessa palvelut riittävät Triossa, Sokoksessa ja Paavolassa. Kun Alko oli aikoinaan Hämeenkadun alkupäässä, se vilkastutti erityisesti Sippipuistoa. Nyt Alkot ovat reuna-alueiden marketeissa ja Paavolassa. Nekin pyrkivät saamaan osansa asiakasvirroista. Linja-autoasema toi aikoinaan väkeä keskustaan, mutta sekin on siirtymässä rautatieaseman lähistölle eli etelään.
Edellä olevan perusteella vaikuttaa siltä, että keskustan kehittämistoimet ovat hyvin pahassa ristiriidassa. Uudisrakentamisella voidaan tuoda keskustaan muutamia satoja korkeintaan tuhatkunta uutta seniorikansalaista. Nuoret kun pyrkivät omakotitaloihin alueille, joita kaupunki kiivaasti kaavoittaa eri puolille kaupunkia. Eli kaupunki laajenee lähiöiden suuntaan. Tänä vuonna uusia asukkaita Lahti on houkutellut noin 6 / kk.
Kävelykeskustassa ihmiset yleensä etsivät kahviloita ja ruokapaikkoja sekä monenlaista viihdettä. Nykyihminen ei juurikaan tee ostoksia kävelyalueilla, koska enää ei viitsitä kanniskella kasseja pitkiä matkoja. Ostokset tehdään paikoissa, joista on korkeintaan muutaman kymmenen metrin matka autolle. Jo nyt kuuluu myös huhuja, että tori pitäisi pysyvästi siirtää sinne, minne se on nyt väliaikaisesti siirretty eli kirjaston ja teatterin läheisyyteen Paavolaan, joka on jo muutoinkin kaupungin uusi keskusta. Olisinkin kovin kiinnostunut tietämään jollain tavoin perusteltuna, minkälaista sellaista lisäarvoa keskustan kehittäjät tarjoavat, joka voisi tuoda alueelle kävelijöitä marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana. Tietysti kaupungin tarjoama ilmainen ja kuuma glühwein tai glögi voisi olla hyvä alku.

Comments are closed.


WP Login