HS 12.5.2013 Toriparkin vierastaminen on tervettä talousjärkeä

Helsingin Hakaniemen torin alle suunniteltu toriparkki puhuttaa pääkaupungissa. Suuri osa päättäjistä vastustaa kaupungin mukaan lähtöä 5 miljoonalla eurolla mukaan toriparkkiin.
Lahtelaisina veronmaksajina voimme vain kadehtia helsinkiläisiä. Järki on tallella. Me joudumme sen sijaan sijoittamaan lähes varmasti tappiolliseksi tuomittuun 600 auton toriparkkiin noin 20-30 miljoonaa euroa. Virallinen arvio on 22,5 miljoonaa, mutta pääomakulut, alkuvuosien tappiot ja yllätykset huomioon ottaen 30 milj. euroa voi olla alakanttiin esitetty arvio.
Toriparkki käsitellään valtuustossa vielä kerran ensi maanantaina. Rakentaminen alkaa samana päivänä. Poliittinen eliitti on kaupunginjohtajan kanssa tehnyt kaikkensa, jotta asian esille vaatinut valtuuston enemmistö ei pääse kumoamaan edellisen valtuuston toriparkkipäätöstä.
Mikä valtuuston enemmistöä toriparkkipäätöksessä rassaa? Muun muassa se, että yksityistä rahaa ei lupauksista huolimatta ole saatu mukaan. Silmänkääntötemppuna voi pitää sitä, että kaupunki velvoitti oman osakkuusyhtiönsä Lahden Messut hankkimaan 180 ”velvoitepaikkaa” toriparkista kilometrin päästä messukeskuksesta. Nämä paikat kaupunki maksaa itse halliyhtiönsä kautta.
Valtuuston enemmistöä rassaa myös se, että Lahdessa on kasattu jopa yli 300 miljoonan euron investointipaketti, joka aloitetaan kaikkein turhimmasta päästä, toriparkista ja matkakeskuksesta. Vasta niiden jälkeen vuoroon pääsevät 2-3 homekoulun korvaaminen uudella ja sairaalarakentaminen.
Investointien jälkeen Lahden konsernivelan lasketaan nousevan jopa 8000 euroon jokaista lahtelaista kohti. Jo nyt Lahti tekisi ilman energiayhtiönsä avustusta tappiollisen vuosituloksen. Työttömyys on jo lähes 16 prosenttia ja nousussa. Lahden hento kasvu on nojannut Helsingin seudulta muuttaviin hyvätuloisiin veronmaksajiin.
Poliittisen eliitin eli kaupunginhallituksen enemmistön ja kaupunginjohtajan tarrautuminen toriparkkiin kaupungin välttämättömien investointien odotellessa vuoroaan on hämmästyttävää. Samalla toisen hankkeen, matkakeskuksen kustannusarvion jatkuva nousu kuitataan olankohautuksella, mutta samaan aikaan vaaditaan terveysmenoja kuriin.
Kaupungin virkamiesjohto laatii strategioita ja täysin hampaattomia tuottavuusohjelmia – yhtään työntekijää ei uskalleta lomauttaa, vaikka tarve olisi ilmeinen. Kaupungin ja sen tytäryhtiöiden palveluksessa on jo neljännes työllisistä.
Näin Lahdessa, joka kuvittelee imagonsa ja vetovoimansa kohoavan uudisinvestointien myötä. Kuka muistaa vielä konkurssi-Karkkilan? Sitä pidettiin sylkykuppina 1990-luvulla. Lahti on tiellä samaan kastiin.
Christian van Niftrik
Ekonomi
Esko Passila
Tekniikan tohtori, PhD
Lahti

Comments are closed.


WP Login