Motivaatio

Olen jo vuosikymmeniä pyrkinyt Suomen epätieteellisen seuran jäseneksi tuloksetta. Aluksi olin liian epätieteellinen, ellen suorastaan kansanomainen. Kyllästyin tilanteeseen ja aloin vanhana miehenä opiskella, jolloin minusta tuli liian tieteellinen. Nyt on sitten tehty kansainvälinen tieteellinen tutkimus, jossa on todettu, että suomalaiset ovat hyviä oppimaan, vaikkei heillä ole minkäänlaista motivaatiota koko hommaan. Tällaisen tutkimuksen tekijällä olisi varmaan hyvät mahdollisuudet päästä epätieteellisen seuran jäseneksi.
Aloin miettiä omia kouluaikojani. Koulua käytiin kahdessa vuorossa ja meitä oli useampi luokka samassa luokkahuoneessa. Kauhean paljon ei ollut kiusaamista oppilaiden välillä, mutta kateederin takaa kyllä tuli komentoja. Nurkassakin piti seisoa, vaikka olisi tullut kuset housuun. Vuorotellen laitettiin puita pystyuuniin ja pidettiin lämpöä yllä. Vääristä vastauksista tuli naurua ja pilkkaa kateederin takaa. Kun sitten tällaisen stressaavan päivän jälkeen taapersi iltasella kahdeksan jälkeen umpihangessa kotiin, niin näin jälkeenpäin ihmettelen, mistä se motivaatio oikein tuli. Tulin siihen tulokseen, että kyseessä oli selkään saamisen pelko, koska motivaatio sanaa ei tuolloin ollut edes keksitty.
Silloin oli kouluissa kuri. Töppäilyistä tuli karttakeppiä kynsille ja tai tukkapöllyä. Sen lisäksi saattoi vielä joutua nurkkaan ja oppikoulussa tuli karsseria. Karsserissa yleensä tuijoteltiin täytettyjä lintuja eläinten päitä. Tällainen kurinpito teki suomalaisista epävarmoja, jotka korjasivat itsetuntoaan kunnon kännillä. Epäonnistuminen oli syntiä, jota ei sallittu. Kun sitten asustelin Britanniassa useita vuosia, niin minua ihastutti se, kuinka ihmiset aivan spontaanisti nousivat ylös, pitivät puheen, tai kertoivat mielipiteensä ujostelematta. Oppimiskulttuureissa ja ohjelmissa pitää olla eroja. Nämä muuttujat saattavat aiheuttaa tutkimuksiin vääristymiä.
No miten sitten on selitettävissä, että ilman motiivia voidaan olla maailman kärjessä oppimisessa? Julkisuudessahan kuvataan koulut kiusaamisen tyyssijoiksi, joissa opettajan rooli on lähinnä sivustakatsojan osa. Kateederilta ei saa mitenkään käskeä tai arvostella mussukoita tai vanhemmat tulevat ja vaativat opettajan erottamista. Olisiko mahdollista, että selittävä tekijä on tietotekniikka? Tutkimuksillahan on osoitettu, että nuoriso viettää enemmän aikaa tietokoneidensa ääressä kuin oppitunneilla. Nykyisin tietokoneiden avulla voi oppia melkein mitä tahansa. Jos tämä pitää paikkansa, niin homekoulut voisi purkaa pois ja siirtyä suoraan online-opiskeluun. Koulutanssiaiset voisi pitää säilyttää sosiaalisena tapahtumana ja järjestää vaikka urheilutaloilla. Vai tanssiiko kukaan enää? Vai ovatko tanssitkin siirtyneet online-tilaan?

Comments are closed.


WP Login