Menoa ja meininkiä

On se niin väärin! Kun ei vuosikymmenien yrityksistä huolimatta saatu valtiota maksamaan veroja ja vielä neuvostoliittolainen talousmallikin hajosi, niin mikä nyt eteen? Saiko valtuusto Virossa suuren ahaa-elämyksen? Sosialisoidaan kunnat! Virossahan kuntien itsemääräämisoikeus on hyvin rajallinen. Valtuustot tekevät budjettiesityksensä suoraan maan hallitukselle ja se sitten päättää, mitä armopaloja annetaan. Jos olette ajelleet virolaisissa pikkukaupungeissa, niin tilanteen vaikeuden huomaa katujen kunnosta. Kaupunkien ulkopuolella sen sijaan tiet ovat hyvässä kunnossa, mutta ne onkin rahoitettu suoraan Brysselistä.
Kaupungit itse keräävät vain erilaisia jätehuolto- yms. maksuja, mutta pääosa rahasta tulee valtion kassasta. Tämä malli jäi käteen, kun sosialismi ajoi karille. Meillä ollaan menossa päinvastaiseen suuntaan. Kuntia pannaan yhteen läjään kuitenkaan tietämättä yhtään, mihin se johtaa. Miksei saman tien sosialisoida kuntia ja laiteta maahan vain yksi kunta. Sosialistisessa mallissa valtio hoitaisi kaikki ne tehtävät kunnissa, joita se nyt muka ylläpitää valtiontukien avulla. Kunnat saisivat hoitaa sellaiset tehtävät, joita ei ole muutoinkaan pakko hoitaa. Perustuslaki on näköjään revitty tuhannen kappaleiksi, muttei sentään vielä poltettu!
Britannian pienissä kaupungeissa hoidetaan kiinteistöverolla jätehuolto ja katujen puhtaanapito, muuten sielläkin valtio vastaa lakisääteisistä tehtävistä. Sitten siellä on se GLC eli Greater London Council. Sillä on täysin omat säännöt ja standardit. Sen keskellä on London City, jossa asuvat eivät juuri maksa veroja. Jos EU luulee iskevänsä tähän jonkun pankkiverokiilan, niin ei oikein onnistu. City on kuin Vatikaani, siellä pätee vain Cityn säännöt
———————— ———————-
Suomen tulevaisuus ja vienti on pelastettu. Vaikka kulunut vanha sanonta kuuluu, että pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, niin purjeet voi aina keksiä. Jossain Benelux-maissa on kehitetty rahtilaiva, jota puskee eteenpäin suuri määrä hirveän korkeita siipipurjeita. Ne on kehitelty tuulimyllyjen siivistä. Mahtuukohan ne muuten Tanskan siltojen alitse? Kun Itämeren purjehtijoita kuritetaan rikkidirektiivillä, eikä se puhdas diiseli riitä nyt edes autoihin, niin jotain uutta tarvitaan. Purjelaivathan kulkivat Itämerellä rahteineen aina 1900-luvun lopulle. Silloin tulivat teräslaivat ja tervan tekijät ja koko Suomen talous joutui ahdinkoon. Tervanpolttoa kun ei voinut siirtää Aasiaan. Nythän tervaa ei oikein uskalla edes polttaa. Tiedä koska se direktiivi kaivetaan naftaliinista. Vaiko onko naftaliinikin kielletty?
Pulleat purjeet ja mahtava peräsin ja taas on Itämerellä kirkas taivas ja puhdas ilma. Se minua vain tässä ihmetyttää, että joudutaanko ottamaan uudelleen käyttöön myös Suomen ensimmäinen toimitusehto. FOW eli first open water oli Suomalaisten tuotteiden ensimmäinen kansainvälinen toimitusehto. Laivat pääsivät Suomen satamiin vain avoveden aikaan. Minua nimittäin vähän epäilyttää se, että purjevoima ei taida riittää jäänmurtajille. Oletan, että rikkidirektiivi koskee jäänmurtajiakin. Silloin jää vain muutama vaihtoehto eli maksaa tai itkeä ja maksaa kalliista öljystä tai päästöoikeuksista tai rakentaa ydinvoimaa käyttäviä murtajia. Vai olisivatko tunneli Tallinnaan ja rautatie Muurmanskiin vaihtoehtoja? Vai tuleeko se ilmaston muutos sittenkin? Vai tuleeko jääkausi, kun Golf-virta lähtee Espanjaan golfaamaan? Miten tässä nyt pystyy elämään näiden taustamuuttujien kanssa?

Comments are closed.


WP Login