Juustohöylä

Nykyinen sisäministeri vaikuttaa olevan jotenkin allerginen valtakunnan järjestyksen valvojalle. Vaikka kotoinen rikollisuus lisääntyy aina lamojen aikana ja Baltiassa tiedetään, että talven alla on paras tulla Suomeen rötöstelemään, koska palkkioksi saa täällä kuivan ja lämpimän majoituksen täysihoidolla ilman työvelvoitetta. Näinhän ei ole kotimaissa Baltiassa! En tiedä, kuinka sisäministeri aikoo pitää maassa järjestystä yllä, jos poliisivoimia supistetaan. On kristillisten ministerinkin syytä huomata, että järjestystä ei voi pitää yllä pilvipalveluilla tai virtuaalipoliiseilla. Mutta ilmeisesti on odotettava aikaa, jolloin Arkadianmäelle perustetaan oma Helvetin Enkelien paikallisosasto!
Rekkojen ryöstelyt, lisääntyvä laiton kabotaasiliikenne, rikollisjengien leviäminen kattamaan koko maan ja kasvava harmaatalous ovat sellaisia haasteita, joita ei voi sivuuttaa vetoamalla säästöihin. Vanhan toistaminen karsimalla kuluja juustohöylällä ei enää onnistu. On tehtävä niitä arvovalintoja, jotka 1990-luvun kriisin aikana jätettiin tekemättä ja sysättiin kulut kuntien niskoille. Budjetin teko on ollut helppoa, koska olemassa olevilta momenteilta on joko poistettu tai lisätty määrärahoja. Olen aiemminkin ehdottanut ns. nollabudjettitekniikan käyttöön ottoa. Siinä poistetaan budjettihistoria, joka puolestaan laittaa tekijät miettimään, mikä on todella tarpeellista ja mikä ei. Lisäksi se laittaa miettimään kustannusrakenteita pintaa syvemmältä.
Kaiken lisäksi budjetit näyttävät olevan täynnä salaista tietoa, koska niin valtion kuin kuntienkin budjeteista julkaistaan netissä vain päälinjat. Tällä turvataan se, etteivät talousasioita ymmärtävätkään pysty arvioimaan budjetin sisäistä rakennetta. Koska yleensä puhutaan eduskunnankin äänestävän vain pääluokista, niin eivät kansan valitsemat edustajatkaan pääse käsiksi budjettien ruohon juuri tasoille. Juustohöylän käytön toki ymmärtää, kun budjettia tehtäessä usean eri vuoden luvut on julkaistu rinnakkain. Niistä tyhmempikin näkee, mihin on lisätty ja mistä nipistetty.
Edessämme ovat nyt sellaiset ajat, että höylääjäpeikko on ravistettava alas piilostaan ja tehtävä suuria valintoja. Mitkä ovat hyvinvointivaltion tukipilarit, joihin on panostettava? Jos esimerkiksi järjestyksen pidosta ja rikollisuuden torjunnasta poistetaan varoja, niin myös lakeja on muutettava. Nythän on esimerkiksi niin, että aseen kanssa toisen asuntoon tunkeutuvaa ei saa estellä, ettei itse joudu syytteeseen. On parempi hypätä ulos ikkunasta varmaan kuolemaan, jottei joudu syytetyksi. Tämä on laki ja valitettava käytäntö. Ensimmäiseksi on muutettava lakipykälät itsensä ja omaisuutensa suojelusta, jotta kanasalainen voi puolustaa itseään vaikka asein kuten Yhdysvalloissa. Kakkua ei voi samaan aikaan syödä ja säästää!
Mikäli itsensä ja omaisuutensa fyysistä puolustamista ei sallita, ollaan erittäin vaikeiden periaatteellisten kysymysten äärellä. Nykyisellä menolla on varmaa, että kukaan ei ole turvassa – eivät edes päätöksiä tekevät. Mitä taas tulee harmaaseen talouteen, niin silloinkin on muutettava lakeja, niin, että harmaan talouden tuottamat hyödyt poistuvat. Tämän vastakohtana on taas ns. etelän meno, joka nyt tuottaa ongelmia EU:ssa. Kun on eletty unelmien lintukodossa, niin helppoja ratkaisuja ei ole näkyvissä. Meillä on kaikki edessämme ja silti meillä on kaikki edessämme!

Comments are closed.


WP Login