Luottamus rakoilee

Vasemmistolainen ei voi olla lihava. Vasemmistolaisen on oltava laiha ja kärsivän näköinen, muutoin luotettavuus kärsii. Oikeistolainen ei voi olla laiha. Oikeistolaisen on oltava hyvinvoivan näköinen. Mielikuva oikeistolaisesta paljastettiin SDP vaalimainoksessa. Hyvinvoinnin ulkoinen tunnusmerkki on lihavuus. Venäjällä naisten tähtäimessä ovat pulskat miehet, koska heidät hahmotetaan hyviksi elättäjiksi. Jonkin ajan kuluttua elättäjä on kuitenkin laihtunut ja elätettävä pulskistunut maatuskaksi. Mutta se on jo toinen juttu. Kun ministeriötä virka-auton takapenkiltä ministeriötään johtava pulska vasemmistolainen ministeri asettaa työryhmän, jonka puheenjohtajan toimii laiha oikeistolainen, niin uskottavuus romahtaa.
Kun hyvinvointi-suomessa välien välisenä aikana kansalla ei ole mitään sanomista hallituksen tai eduskunnan päätöksissä, vaan demokratia elää omaa elämäänsä, niin kansalla on ainoastaan mahdollisuus epäillä päätöksiä. Tästä työryhmästä herää sellainen epäilys, että asiat on jo päätetty kabineteissa ja työryhmä on perustettu vain selvittämään teknistä toteutusta. Jopa tehtävän asettelu on puutteellinen ja autoilijaa kurittava. Jos mennään satelliittipaikannusta käyttävään seurantaa ja siihen perustuvaan tieveroon, niin olisi nähtävä myös laajempi kuva. Samalla olisi laadittava laki, jossa myös liikenteen vakuutusmaksut perustuisivat ajettuihin kilometreihin. Eihän tallissa seisova auto onnettomuuksia aiheuta. Onnettomuusriskit kasvat lineaarisesti suhteessa ajettuihin kilometreihin.
Autoilijalle on kuitenkin olemassa vaihtoehtoja. Suomi on EU-sääntöjen vastaisesti säädellyt suomalaisten ajamista vieraskilvillä Suomessa. Nämä rajoitukset ovat vastoin EU:n peruskirjan vapaata liikkumista. Suomen säädöksiä on lievennetty useaan otteeseen ja nyt ne perustuvat mm. maassa oleskeltavaan aikaan. Valvonta on kuitenkin mahdotonta, koska passeja ei leimata, joten maahantuloa ja poistumista ei voi mitenkään todentaa. Lisäksi poliisien liikennevalvontaa on jatkuvasti vähennetty, joten Suomen venkoilusta huolimatta, rajoitukset eivät enää toimi. Veikkaanpa, että virolaisten rekkarien määrä Suomen teillä lisääntyy tulevaisuudessa radikaalisti.
Jatkuva keskustelu veropohjan laajentamisesta ja verojenkorotuksista alkaa vaikuttaa Kreikan tieltä tai ehkä vielä enemmän Neuvostoliiton tieltä. Kaikkihan tietävät, että Neuvostoliitossa ei peritty veroja lainkaan. Siellä valtio keräsi kaikki tulot itselleen ja jakoi sopivaksi katsomansa summan ”palkkana” kansalaisille. Suomen nykyinen politiikka johtaa tähän suuntaan. Mikä on se talousteoria, joka lähtee siitä, että yhteiskunnan kulujen on jatkuvasti noustava. Ellei sitten ole kyse siitä, että poliittinen järjestelmä ostaa äänestäjiltään suosionsa? Olen usein ehdottanut, että otetaan budjettien laatijoilta edellisten vuosien toteutuneet tiedot pois ja pannaan heidät miettimään kaikki uudelleen puhtaalta pöydältä. Kokemuksesta nimittäin tiedän, että vanhoina hyvinä aikoina tulevan vuoden budjettia nostettiin 6 %, jos inflaatioennusteet olivat 4 %. Siinä ei kauan nokka tuhissut, kun budjetti oli lyöty lukkoon. Luottamusmiehet olivat prosessissa kuin kiinalaisessa ravintolassa. Ei tiedetty, mitä syötiin, mutta jäi hyvä maku suuhun.

Comments are closed.


WP Login