Koulu ja kiusaaminen

Kuulun siihen ikäluokkaan, kun koulujen luokkakoot olivat suuria. Oppilaita oli luokassa kuin luokassa pitkälti yli 30. Nykyisin luokkakokoja pyritään pienentämistään pienentämään. Perustelut ovat hyvin moninaisia oppimistuloksista kuriin ja järjestykseen. Kuri ja järjestys ovatkin ne merkittävimmät erot. Tilanne ei parane luokkakokoja pienentämällä niin kauan, kuin oppilailla on oikeus pahoinpidellä opettajia ja opettajilla ei ole oikeutta puolustautua. Koulukiusaamista ei minun aikanani tunnettu, mutta pientä nokkapokkaa oli hyvinkin usein. Jos opettaja sattui näkemään, niin hän otti pukareita niskasta kiinni ja kopautti päät yhteen.

Luokassa oppilaat nousivat seisomaan, kun opettaja tuli luokkaan. Jos häirintää ilmeni, niin tuli karttakeppiä kynsille tai laitettiin nurkkaan seisomaan. Opettajilla oli auktoriteettinsa tukena rankaisuvalta. Nykyisin opettajilla on vain valta kääriä housunpuntit ylös ja pinkoa pakoon, minkä kerkiävät. Mitä vanhanaikainen kurinpito on haitannut? Jos tuloksia tarkastellaan, niin näillä opeilla Suomi on rakennettu. Vikaan alettiin mennä siinä vaiheessa, kun nuoriso hurahti hippiaatteeseen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, pössytellään vähän ruohoa ja lapset hoitakoot toinen toisensa. Kun hippisukupolvi joutui realiteettien eteen ja ansaitsemaan jostain elantonsa, olivat heidän lapsensa jo täysin pihalla järjestäytyneestä yhteiskunnasta.

Koulut olivat muuttuneet sekasortoisiksi paikoiksi, joissa nousevat sukupolvet saattoivat kuluttaa aikaansa poissa vanhempiensa silmistä. Kun lapset tulivat kotiin omilla avaimillaan, niin vanhemmat ihmettelivät, että mitäs jengiä te olette? Onko meillä lapsiakin? Koskas ne tuli tehtyä? Tyrkkää 50 käteen, niin kyllä ne johonkin häipyvät. Sitten vasemmisto puuttui tilanteeseen ja päätti, että kaikkien on saatava tasapäinen koulutus ja sen on oltava vielä akateeminenkin. Tämä aikaansai pullamössö uusavuttomien suuret joukot. Kansakunta, jossa rikollisilla on parempi oikeusturva kuin uhreilla, jossa kiltit ovat suojattomia tuhmia vastaan ja jossa kuriin ja järjestykseen perehdytään vasta Mustassa Maijassa, ei voi odottaa suurta tulevaisuutta. Kurivajausta perusteellaan usein syrjäytymisellä ja köyhyydellä. Ne eivät kuitenkaan ole useinkaan syitä vaan seurauksia kurin puutteesta. Kouluihin on palautettava kuri ja järjestys. Se saadaan helposti aikaan antamalla opettajille järjestysmiesoikeudet, kuten tällaisissa suurissa väestötapahtumissa kuuluukin olla. Jos varaa on niin voidaan palkata järjestysmiehiäkin.

Onni tässä onnettomuudessa on se, että urheilu on käytännöllisesti katsoen poistettu koulujen opetusohjelmista. Tutkimuksissa tulevien sukupolvien fyysinen kunto heikkenee heikkenemistään. Lopulta tämä johtaa siihen, että ihmiset eivät jaksa enää edes tappaa toisiaan. Ei pysy puukko eikä pyssy kädessä puhumattakaan puntarista. Päättäjillä on siis edessään valtavat haasteet. Annetaanko tämän megatrendin entisestään vahvistua tilanteessa, jossa kansainvälinen kilpailu elintilasta yhä vain kovenee? Nykyinen kehitys johtaa siihen, että kohta maassa on enemmän muita kuin suomalaisia. Vahvat ottavat vallan ja meistä suomalaisista tulee jälleen kuleja kuten Ruotsin ja Venäjän vallan aikana. Sekö on Suomen strategia?

Comments are closed.


WP Login