Insinöörivetoinen Suomi murroksessa

Insinöörejä työttöminä. Insinöörejä valmistuu liikaa. Nokian insinöörivetoinen strategia hukassa. Näin uutisoivat tiedostusvälineet nyt. Jo hyvin varhain työurani alussa jouduin toimimaan työpaikallani sovittelijana insinöörien ja markkinamiesten välillä. Tämä johtui siitä, että minulla oli sekä kaupallinen että tekninen koulutus. Vuoroin kumpikin ryhmä huusi minua apuun: selitä sinä nyt niille. Paljon myöhemmin jouduin toimimaan tulkkina, jolloin totesin selvästi, että ongelmana olikin kieli. Insinöörit ja muut yrityksen henkilöryhmät eivät puhuneet samaa kieltä, eivätkä näköjään ole 40 vuodessa oppineet. Suurin syy tähän on mielestäni se, että insinööreille ei ole koulutuksessa riittävästi selvitetty sitä seikkaa, että kaikki yritystoiminta lähtee nykyisin asiakkaiden tarpeista. Meillä on liian kauan luotettu vanhaan sanontaan, että kyllä hyvä tavara aina itse itsensä myy. Tämä pitää vieläkin paikkansa, mutta pitää tietää, mikä on hyvä tavara. Hyvän tavaran määrittelee asiakas, ei insinööri. Insinöörin on opittava tekemään sitä, mitä asiakas haluaa.

Tähän seikkaan törmäsi ensimmäisenä Suomen metsäteollisuus. Metsäteollisuutta johtivat lattiatasolta pääjohtajiin insinöörit. Pääjohtajan virka oli monissa yrityksissä kaiken lisäksi periytyvä. Yksiköiden johtajat olivat diplomi-insinöörejä, jotka kävivät pari kertaa vuodessa maailmalla tapaamassa asiakkaita agenttiensa kanssa ja muka solmivat kauppoja. Kaupat olivat kuitenkin vierailua varten valmisteltu jo hyvissä ajoin. Uusista tuotteista ei keskusteltu, koska agenteille oli helpompaa myydä sitä vanhaa ja tuttua. Lounaita riitti ja kaikki näytti niin helpolta, kunnes devalvaatio myyntivalttina tuli elinkaarensa päähän. Siinä vaiheessa osakkeenomistajat joutuivat seinää vasten. Nyt suurien metsäteollisuusyhtiöiden johdossa ovat ammattijohtajat. He joutuivat kuitenkin korjaamaan rajulla kädellä edeltäjiensä tekemiä virheitä.

Vaikka Nokiakin oli alkujaan paperintekijä ja uudistui huomattavasti muita ennen, niin sielläkin jäi insinöörivaihde päälle. Maassa on valmistunut jo pitkään tuotantotalouden diplomi-insinöörejä ja jopa tohtoreita, mutta heitä ei ole insinöörien arvoketjussa arvostettu riittävästi. Tällaisen johtopäätöksen voisi vetää Nokian nykyisestä tilanteesta. Tieto asiakkaiden muuttuneista tarpeista on kaikunut kuuroille insinöörikorville. Se, mitä nyt tapahtuu Nokiassa, on viimeinen varoitus kaikille niille yrityksille, jotka olettavat, että asiakaslähtöisyys on vain jokin mantra, josta pitää aika-ajoin puhua. Tapaus Nokia osoittaa nyt selvästi, että asiakaslähtöisyys pitää ottaa vakavasti. Nokian kassa on onneksi niin vahva, että se selviää ja pystyy kääntämään kurssinsa. Moni pienempi yritys sen sijaan saattaa joutua pulaan kilpailussa niiden yritysten kanssa, jotka yrittävät todella vastata asiakkaiden tarpeisiin.

Comments are closed.


WP Login