Suomi – lakkojen ihmemaa

Suomalainen ay-liike on valmis vaikka uhraamaan suomalaisen työn omia etuja ajaessaan. Parhaillaan menossa oleva hyväosaisten lentoemojen työtaistelu on hyvä esimerkki itsekkäästä lakosta. Olen lentänyt kymmeniä kertoja Suomesta niin itään kuin länteenkin. Aeroflotin lennot Pietarista lähtivät yleensä niin, että saapuminen siperialaisiin kohteisiin oli aamulla 6 – 7 välillä. Lepoaikaa oli yleensä vain tunti tai pari. Sen jälkeen alkoivat työt. Sama kaava päti myös Kiinassa. Tosin siellä saattoi joutua suoraan kentältä ensimmäiseen tapaamiseen.

Hyvä kysymys on, miksi tuottavaa työtä tekevät ovat tätä periaatteessa tuottamatonta palvelusektoria heikommassa asemassa työolosuhteiden osalta? Jokainen vientimies olisi enemmän kuin tyytyväinen saadessaan 9 vapaapäivää kuukaudessa. Vaan toisin on. Pitkää päivää pitää tehdä, eikä edes ylitöistä makseta. Valitettavasti Finnair aloitti toimintansa valtion virastona ja sellainen ei enää ole tätä päivää. Finnairilla on useita vaihtoehtoja. Jos se haluaa parantaa kilpailukykyään, niin yhtiö voi asettaa itsensä selvitystilaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Helpompi vaihtoehto on siirtää pääkonttori vaikka Tallinnaan ja putsata pöytä sillä tavoin. Joka tapauksessa yhtiön kannalta on parempi kerta rytinä kuin ikuinen kitinä.

Myös terroristijärjestö AKT on jälleen sotkemassa lusikkaansa soppaan. Sille ei riitä sotkettavaksi pelkästään maa- ja meriliikenne, vaan se haluaa sulkea Suomen ja rakentaa Suomesta Pohjolan Valkovenäjän. Jäljet johtavat selvästi sylttytehtaalle. Kun SAK:n vaikutusvalta murenee pala palalta ja teollisuustyöntekijät alkavat yhä paremmin ymmärtää, että oma etu ei ole aina yhteinen etu, pitää yrittää sulkea Suomi. Tämä strategia on kuitenkin kuollut jo syntyessään. Kaksoiskaupungin muodostuminen Helsingin ja Tallinnan välille tulee muodossa tai toisessa avaamaan kulkuyhteydet Suomen ulkopuolelle. Seuraavan hallituksen on ehdottomasti ryhdyttävä kiirehtimään Via Rail Baltica- hanketta. Sillä saadaan aika nopeasti liikenneuhkat torjuttua.

Comments are closed.


WP Login