Finnair

Lentoyhtiöille on maailman sivu keksitty kaikenlaisia lempinimiä. Keksijöinä ovat kunnostautuneet tietenkin palvelujen käyttäjät. Finnair on kuljettanut nimeä Thinair. Mitä se mahtaa tarkoittaa ei ole minulle selvinnyt? Sen sijaan SAS kantaa lempinimeä Sex and Satisfaction, joka on paljon kuvaavampi ja liittynee ruotsalaisten blondien villeihin hippivuosiin. Markkinoilta poistuneista yhtiöistä ehdottomasti paras Such A Bloody Experience Never Again eli SABENA. Ilmeisesti lausahdus piti paikkansa, koska yhtiö ei enää lennä.

Lentolippujen hinnat ovat laskeneet rajusti vuosikymmenien kuluessa. Muistan vielä, kun jouduin paljon matkustamaan Helsingin ja Lontoon väliä 1970-luvulla. Turistiluokassa lipunhinta oli tuolloin noin 6500 markkaa eli noin 1080 euroa. Halpalentoyhtiöiden hinnat ovat tänään noin 160 euroa samasta keikasta. Samaan aikaan kaikki on kuitenkin kallistunut ja lentoyhtiöiden kustannukset ovat nousseet. Finnairin johtaja Mika Vehviläinen totesi TV 1. haastattelussa, että tälle tasolle Finnair ei pääse, koska se haluaa säilyttää hyvän palvelun.

Hyvä palvelu on tietysti hyvä asia, mutta sitäkin pitäisi tarkastella objektiivisesti. Jokin vuosi sitten tilasin Air France matkan Pariisiin, koska se oli halvin. Nettitilauksessa kysyttiin toivomuksia ruokailun suhteen. Koska olen diabeetikko, tilasin sen mukaisen aterian. Kuinka ollakaan lento oli yhteislento ja meitä lennätti Finnair. Sain kuitenkin ranskalaisen palvelun eli haluamani aterian. Lisäksi tarjolla oli ilmaista alkoholia, kun Finnairilla matkustavat kanssamatkustajat eivät saaneet läheskään samoja palveluita. Olisi jotenkin loogista, että näitä yhteislentoja lentävillä yhtiöillä olisi sama palvelutaso. Sitä olisi voinut ainakin odottaa Finnairilta, koska lipun hintakin oli korkeampi.

Finnairin ja halpalentoyhtiöiden suurin kustannusero on työvoimakustannuksissa. Suljetussa Suomessa ja kartellilla turvatuilla lennoilla työvoimakustannuksiin kertyi paljon rakenteellista krääsää, jota nykyiset hintapaineet eivät kestä. Halpalentoyhtiöt sen sijaan pystyivät rakentamaan täysin uudenlaiset toimintamallit, joissa näitä lisäkustannuksia ei ollut. Finnair on tässä tilanteessa selkä seinää vasten, eikä vaihtoehtoja ole. Voidaankin perustellusti sano, että Finnair lentää huonossa hapessa eli ohuessa ilmassa (Thinair). Mikäli kustannukset eivät jousta, vaihtoehtona on putsata pöytä ja aloittaa uudestaan puhtaalta pöydältä – tai sitten ei.

Comments are closed.


WP Login