Baltien kuulumisia

heitin alkuviikosta reilun tuhannen kilometrin lenkin Baltiassa. Mielenkiintoisin juttu on virolainen devalvaatio, josta kansa on käärmeissään. Vuonna 2008 palkkoja leikattiin yleisesti natsojen määrästä riippumatta 25-30 %, mutta hintoja ei leikattu. Mainos hoki radiossa monta kertaa tunnissa: euro tuleb, hinad nouseva kuld jääb eli euro tulee, hinnat nousee, mutta kulta säilyy. Tosin on siellä hinnatkin laskeneet Pärnussä maksoin hotelli huoneesta noin 43 euroa yöltä ja 2006 sama hine maksoi 63 euroa. Eli ainakin Pärnussa on nyt turistille edullista. Strand-hotellissa oli alkuviikosta ehkä parikymmentä asiakasta.

Katsoin eilen aamulla hotellissa tv-uutisia ja siellä kerrottiin, että Viron liittyessä euroon vuoden vaihteessa, heidän osuutensa Irlannin rahoituspotissa on vajaat kaksi miljardia kruunua. Ehdin kysyä muutamalta tapaamaltani ihmiseltä eilen heidän mielipidettään ja ne olivat murhaavia. Saa nähdä ehtivätkö vielä perua euroon liittymisen, niin kuumana porukka kävi. Poliitikot ja hallitus saivat lunta tupaan oikein kunnolla.

Muuten Baltiassa mennään hiljalleen eteenpäin. EU rakentaa teitä ja muuta infraa. Ainoastaan Baltian läpi menevä rautatie puuttuu. Jos rahdit merillä nousevat niin paljon, kuin on arveltu, niin Suomen ainoa pelastus on Rail Baltica. Siitä ei vain tunnuta täällä välitettävän mitään. Koska yhteistä säveltä ei ole löytynyt, liettualaiset ovat muuttaneet vanhan rautatieyhteyden Puolan rajalta Kaunasiin Keski-Euroopan raideleveydelle, joten liettualaiset voivat lastata Kaunasissa omat tuotteensa suoraan vaikka saksalaisiin vaunuihin. Ainoa, mitä Suomessa tehdään, on tutkijaryhmä Aaltoyliopistossa Rail Baltican ympäristövaikutuksia miljoonien EU-budejtilla. Tämä siitä huolimatta, että edes radan linjaukset eivät ole tiedossa. Mutta tärkeintähän on saada EU:lta avustukset pois. No riittäähän siinä tutkittavaa, kun pitää tutkia koko Baltian leveydeltä.

Comments are closed.


WP Login