Oikeusvaltio ja sen perusta

Suomi yrittää todistella kansalaisilleen, että he elävät oikeusvaltiossa. Toisaalta Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimesta (EIT) tulee jatkuvana virtana tuomioita Suomelle liian pitkistä käsittelyajoista ja jopa ihmisoikeussopimusten vastaisista oikeudenkäynneistä. Kumpi siis pitää paikkansa itsekehu vai EIT:n tuomiot. Vai pitäisikö kysyä kuinka paljon pitää tulla turpiin EIT:lta, että Suomen eduskunta uskoo, että Suomen maine oikeusvaltiona vaatii uudelleen arviointia?

Löysästi voidaan ajatella, että vaalirahasotku liittyy myös kysymykseen oikeusvaltiosta. Tätä puoltaa se, että maan tapa etenkin poliitikkojen keskuudessa on ollut rikkoa lakia. Tämä kertoo jotain hyvin vakavaa poliittisten päättäjien suhtautumisesta kansalaisten oikeusturvaan. Toinen suuri puute on erillinen hallinto-oikeusjärjestelmä, jossa viranomaisten törkeätkin rikkomukset käsitellään sen piirissä. Rangaistukset ovat lähinnä kirjallisia huomautuksia eli samaa tasoa kuin silittäisi kissaa vastakarvaan. On olemassa tapauksia, joissa esimerkiksi yliopisto ei ole noudattanut eduskunnan oikeusasiamiehen ja hallinto-oikeuden päätöksiä, koska mitään sanktioita ei ole ollut asettaa.

Perustuslakituokioistuimesta on puhuttu aina aika-ajoin. Aihe näyttää jälleen nousseen pinnalle. Viimeksi kysyin asiasta Ylen presidentin haastattelutunnilla asiasta Tarja Haloselta, joka lakimieskoulutuksestaan huolimatta totesi, että meillähän on perustuslakivaliokunta ja se riittää. Pukki kaalimaan vartijana? Jatkokysymykseen sain luurin korvaani. Ylestä kyllä soitettiin kohteliaasti jälkeenpäin ja pahoiteltiin tiukkaa lähetysaikaa. Olisin nimenomaan halunnut tietää, miten kansalainen siis tavallinen kadun tallaaja voi valittaa kokemastaan vääryydestä perustuslakivaliokuntaan.

Näiden lisäksi meillä on monia muita tuomioistuimen kaltaisia instituutioita, joiden puolueettomuus on täysin kyseenalainen. Yksi tällainen on vakuutusoikeus, joka on valjastettu Kelan rengiksi. Näyttääkin pahasti siltä, että entisessä suljetussa Suomessa oikeusjärjestelmä on rakennettu yhteiskunnan hallintojärjestelmän ja viranomaisten suojaksi tyhmien kansalaisten mahdollisilta vaatimuksilta. Nyt kuitenkin olemme osa suurempaa kokonaisuutta eli Euroopan Unionia (Yhteisö), joka mielestäni edellyttää myös oikeusjärjestelmän saattamista länsimaiselle tasolle. On muistettava, että hallinto-oikeusjärjestelmä on laadittu ennen Suomen itsenäisyyttä.

Olisiko syytä yksinkertaistaa oikeusjärjestelmää siten, että poistettaisiin kaikki erilliset järjestelmät ja kaikki asiat laitettaisiin saman katon alle. Lisäksi perustettaisiin erillinen Perustuslakituomioistuin valvomaa, että perustuslakia noudatetaan. Viranomaiset olisi saatava ulos kaapeistaan samalle viivalle tavallisten kansalaisten kanssa. Rikos on aina rikos, tekipä sen kuka tahansa. Tällä hetkellä esimerkiksi verottaja pääsee laittamaan verovelvollisen löysään hirteen moneksi vuodeksi pelkästään sillä, että verovelvollisen pärstä ei miellytä.

Jos meidän eduskuntamme ei ole halukas uudistuksiin ja huomattaviin taloudellisiin säästöihin, niin jonkun etevän juristin pitäisi testata koko järjestelmä EY-tuomioistuimessa.

Comments are closed.


WP Login