Paska juttu

Haja-asutusalueiden jätevesien puhdistamiseen laaditut uudet säännökset ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka kalliiksi huono ja erityisesti asiantuntematon lakien valmistelu johtaa. Pahinta hallintokulttuurissa on se, että kukaan ei myönnä virhettä, eikä niitä se vuoksi haluta korjata uusimalla laki. Vaikka tosiasioita eli faktoja ladotaan päättäjien eteen kuinka paljon tahansa, niin mikään ei vaikuta. Ympäristöviranomaiset tuntuvat olevan kaikkein asiantuntemattomimpia lakien valmistelijoita. Sehän ei tietenkään ole mikään ihme, koska ministeriö on niin nuori ja perustettukin poliittisten lehmänkauppojen perusteella.

Yritysten kiusaamisessa ja kansainvälisen kilpailukyvyn heikentäjänä ne ovat onnistuneet melko hyvin. Yrityksillä on kuitenkin mahdollisuus valittaa eri oikeusasteisiin. Tätä mahdollisuutta ei yksityisillä kiinteistön omistajilla ole. On olemassa ainoastaan yksi keino: jättäkää puhdistamot rakentamatta. Laissa ei ole sanktioita, mutta sakko voi rapsahtaa. Sakosta on sitten mahdollista valittaa oikeuteen, joka sitten joutuu virkansa puolesta selvittämään tämän monimutkaisen lain tarkoituksen jokaisen yksittäisen kiinteistön kohdalla.

Kansalaistottelemattomuuden tekee vieläkin tarpeellisemmaksi lakiin suunniteltavat muutokset. Niihin on tulossa liikkuvia osia nyt niin paljon, että ilman oikeuden päätöstä jokaisessa yksittäisessä tapauksessa, ei kannata toimia. Pitääkö kaikkien perheessä olla yli 68-vuotiaita? Pitääkö tätä nuorempien rakentaa itselleen oma puhdistamo? Entä pätkätyöläiset? Tarvitsevatko köyhät sossun todistuksen jne.? Tällainen ratkaisu on niin kuin lehmä veteen paskantaisi. Ei järjen häivää.

Koko prosessi tämän lain ja sen muutosten osalta todistaa, kuinka heikoilla ministerit ovat. Virkamiehet ja –naiset vievät ministereitä kuinka haluavat. Jos tällä tavoin aletaan käyttää ministerien ja eduskunnankin luottamusta väärin, niin samalla voidaan sanoa hyvästit koko demokraattiselle järjestelmälle. Amerikoissa johtavat virkamiehet valitaan äänestyksellä, mutta ei sekään järjestelmä ole osoittautunut kovin hyväksi. Pitäisikö johtavien virkamiesten osalta siirtyä presidentillisen menettelyyn, jossa jäsenkirjasta on luovuttava nimityksen jälkeen.

Tässä paskajutussa ei kuitenkaan auta mikään muu kuin heittää kansalaistottelemattomuutta kehiin. Muuten ei asiaan saada järkeä. Suomen oikeuslaitos ei kestä 200 000 uutta paskajuttua käräjillä.

Comments are closed.


WP Login