Markkinavoimat

Markkinavoimat on kummallinen sana tai oikeastaan ilmiö. Toiset käyttävät sitä hyökkäykseen ja toiset puolestaan piiloutuvat sen taakse. Mutta mikä tämä ilmiö oikeastaan on? Markkinavoima on kuin kalori. Kaikki tietävät sen, mutta kukaan ei ole koskaan nähnyt sitä. Vuorineuvos Veikko Vainio tapasi sanoa aina sisäisten palaverien alkajaisiksi, että laittakaa pojat reilusti kermaa. Ne, jotka pelkäävät kaloriensa puolesta, niin kertokaa minulle sitten, kun olette nähneet ensimmäisenkin. Kalorilla ja markkinavoimalla on siis yksi yhteinen nimittäjä – tunne. Kalorien synti on se, että niiden liiallinen käyttö perustuu yleensä niistä saatuun hyvän olon tunteeseen. Se saattaa kuitenkin johtaa lihavuuteen ja lyhyeen elämään.

Samanlainen mekanismi vaikuttaa myös markkinavoimiin. Kun markkinat toimivat hyvin ja progressiivisesti, kaikki haluavat samaa hyvää lisää. Se puolestaan lisää hyvän olon tunnetta ja subjektiivisuutta eli riskinottoa valinnoissa. Tätä hyvää pitää ehdottomasti saada lisää. Näin syntyy markkinoilla euforia. Se puolestaan synnyttää kuplan, joka väistämättä puhkeaa. Puhkeaminen tapahtuu joko arkipäivän realismin tavoin, kuten Yhdysvaltain asuntomarkkinoilla jokunen vuosi sitten. Se voi myös tapahtua kuten Nokian kohdalla, jolloin usko johonkin yksinkertaisesti loppuu. Nämä prosessit synnyttävät laman ja uuden alun.

Näiden kahden välillä on se ero, että asuntomarkkinoiden romahtaminen iskee pankkeihin, jolloin toteutuneen historian mukaisesti pankkien tappiot maksaa koko maailma yhteisvastuullisesti. Pörssiosakkeiden kohdalla yleensä vain rikkaat kärsivät, koska köyhillä ei ole varaa ostaa osakkeita. Matemaattista kaavaa riskien ennakoimiseksi ja hallitsemiseksi on yritetty kehittää alkemistien ajoista asti. Lama toisensa jälkeen kuitenkin todistaa, että siinä ei ole onnistuttu. Kansantaloustieteilijät eivät ole toistaiseksi pystyneet ennakoimaan yhtäkään lamaa. Jopa moskovalainen apina on näitä tieteilijöitä viisaampi.

Ongelmana on se, että yksittäisen ihmisen tunteisiin perustuvia ja subjektiivisia päätöksiä on käytännössä mahdotonta ennakoida. Kaikki lihavatkaan eivät ole lihoneet samoilla herkuilla. Kaikki haluavat päättä omista herkuistaan itse. On käytännössä mahdotonta sanoa riittävän ajoissa, mikä on se asia tai tuote, joka saa naapurin haluamaan samaa tai parempaa. Näitä kutsutaan tulevaisuuden tutkimuksessa heikoiksi signaaleiksi. Yritykset pyrkivät löytämään innokkaasti näitä, koska niiden voimistuessa trendeiksi, ollaan jo myöhässä. Nykyisin informaatio liikkuu verkoissa valon nopeudella, joten ihmisten tuntoja riittävän ajoissa haistavat palkitaan.

Ruotsin vaalit ovat erinomainen esimerkki siitä, miten subjektiivisesti ihmiset toimivat. Jos valinnat olisivat perustuneet järkisyihin, niin hallituskoalitio olisi saanut kaikki äänet. Sama pätee myös markkinavoimiin. Nousukaudet syntyvät siitä, että osa kyllästyy lamaan. Osa taas näkee jossain suunnalla positiivista väreilyä, heikkoja signaaleja, ja kiinnostuu niistä. Köyhillä eri puolilla maailmaa ei ole mahdollisuuksia kiinnostua muusta, kuin miten selvitä seuraavaan päivään. Tästä syystä seuraava tulevaisuuden megatrendi on vähentää köyhyyttä maailman laajuisesti. Mikäli näin ei tapahdu, suuret kulutustavaroita valmistavat globaalit yhtiöt alkavat surkastua ja kaatua. Tätä eivät maailman päättäjät voi sallia. Siksi ensimmäisessä vaiheessa maailman köyhdyttäjät alkavat yksi toisensa jälkeen kaatua – tavalla tai toisella. Kehitysmaiden diktaattorien aika alkaa olla lopussa.

Meissä jokaisessa piilee siis pieni markkinavoima-atomi. Nykyisin se on osittain jopa virtuaalinen. Yhtyessään nämä atomit luovat rikkaita, köyhiä, kansakuntia, yrityksiä ja lopuksi koko globaalien markkinoiden kaikkivoipaiset markkinavoimat. Me siis olemme se markkinavoima, joka pienistä puroista alkaen luo niin nousukaudet kuin laskukaudetkin. Kaikki nämä muodostavat uuden ns. kupla-teorian, jota nyt innokkaasti tutkitaan. Mutta mitäpäs me tunteillemme voisimme. Suurin ihmisen päätöksiin vaikuttava tekijä on MUTU. Markkinavoimien ongelma on se, että pitkätukkaista MUTUa on melko helppo höynäyttää.

Comments are closed.


WP Login