Rasvasota

Rintamalinjat rasvasodassa ovat tiiviit ja peitset ovat tanassa. Molemmat osapuolet vetoavat tilastoihin ja tehtyihin tutkimuksiin. Tilastojen ongelma on se, että ei ole olemassa keskiarvoihmistä. On vain erilaisia yksilöitä, joiden metabolia eli aineenvaihdunta toimii yksilöllisesti. Kaikki yleiset ohjeet eivät päde hyvin suurelle joukolle ihmisiä. Jokaiselle tulisi siis laatia omat ruoka-aine- ja liikuntaohjeet. Tämä johtaa siihen, että jokaisen ihmisen tulisi itse selvittää hyvin tarkkaan, mikä sopii juuri hänelle ja mikä ei.

Minulla todettiin triglyseridihäiriö jo 1970-luvun alussa. Silloin lääkärin ohje oli, että hiilihydraatit pois. Osoittautui, että minun hiilihydraattien sietokyky oli noin 20–25 gr. vuorokaudessa. Minun trigly-arvoni oli tuolloin yli 13, kun suositus oli alle 2. Silloinen lääkitys sisälsi myös kuolemantuomion, koska lääke rasvoitti ja vahingoitti maksaa. Lääkkeet ovat noista ajoista parantuneet, mutta diabetes ehti kuitenkin puhjeta.

Kun tautini havaittiin, koko asiasta ei tiedetty kovin paljon ja lääkkeet olivat samalla tasolla. Onneksi asuin Englannissa, jossa oli helppo saada pekonia ja muita rasvoja helposti. Niinpä Atkinsin dieetti pudotti painoani puolessa vuodessa 118 kilosta 82 kiloon eli 36 kiloa. Samalla triglyarvot laskivat nopeasti liki normaaleiksi. Kun triglyt olivat korkeimmillaan, niin verinäyteputkessa saattoi linkoamisen jälkeen nähdä selvän useita millejä paksun rasvakerroksen.

Jouduin sitten jossain PHKS:n ravintoneuvojan puheille ja hän antoi normaalit suosituksensa, jotka olivat kaurapuuroa aamulla, paljon vihanneksia ja hiilihydraatteja ja rasvat pois. Kun kerroin hänelle, että tämä juttu ei käy minulle, että en voi syödä 20 gr. enempää hiilihydraatteja päivässä, hän poltti päreensä täysin ja heitti minut ulos ”jäähylle”. Yritin selittää ongelmaani hänelle, johon hän totesi, että lääkärit eivät tiedä mitään näistä ruokavalioasioista.

Ihmisen metabolia on periaatteessa yksinkertainen. Ihminen tarvitsee sekä hiilihydraatteja että rasvoja. Mikäli toinen puoli poistetaan kokonaan, keho alkaa etsiä puuttuvia aineita kehon omista varastoista. Tällöin alkaa laihtuminen. Laihduttamisessa on siis kysymys rasvojen ja hiilareiden tasapainosta. Pitkäaikainen painonhallinta sen sijaan edellyttää myös sitä, että kehon muut tarpeet ovat tasapainossa. Tähän auttaa monipuolinen ruokavalio ja purkkilisät. Tupakalla on myös suuri osa laihtumisessa ja lihomisessa. Eli silloin, kun lopetetaan tupakanpoltto, on syytä suunnitella uudelleen myös ruokavalio.

Kolesteroli on myös ollut laajasti esillä keskusteluissa. Kolesterolin kehittyminen suomalaisten kehossa on epäilemättä geeniperäinen ongelma. Tämä johtuu siitä, että vuosituhansia suomalaiset joutuivat tekemään raskaita töitä kylminäkin vuodenaikoina. Ilman korkeaa kolesterolia kovassa pakkasessa työskentely on vaikeaa, koska kolesteroli kuljettaa energiaa sinne, missä sitä ruumiillisessa työssä tarvitaan. Jokainen, jolla on kolesteroli alle 6, voi itse kokeilla sitä menemällä vaikka hakkaamaan halkoja yli 25 asteen pakkasessa. Voimat loppuvat nopeasti ja alkaa palella rajusti.

Painonhallinta on siis yksilöllinen. Se on aloitettava oman kehon tuntemisesta ja omasta toiminnasta ja toimintaympäristöstä. Kaikki yleiset ohjeet ovat vain ohjeellisia ja niitä on aina sovellettava yksilöllisesti.

Comments are closed.


WP Login