Kvartaali analyytikot

On sangen valitettavaa, että tällaiset kvartaali analyytikot ovat saaneet niin suuren painoarvon mediassa. Yritykset eivät kaikesta kohusta huolimatta toimi vuosineljänneksen tähtäimellä vaan pitkällä ja keskipitkällä suunnittelujänteellä. Tästä johtuen yritysten toiminnan arvioiminen lyhyellä aikajänteellä on lapsellista ja jopa typerää. Monien yritysten tulevaisuuden arviointi perustuu paitsi taloudellisiin faktoihin, myös yleiseen alan kehitykseen eli trendeihin. Etenkin monien suomalaisten yritysten ennusteet ovat hyvin toimialasidonnaisia.

Viimeaikaiset tapahtumat Nokian osalta ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hataralla pohjalla jopa suursijoittajien arviot ovat. Nokia toimii maailman laajuisesti kaikilla markkina-alueilla. Kaikki suuret markkina-alueet ovat hyvin erilaisissa kehitysvaiheissa. Tämä merkitsee sitä, että eri markkina-alueet edellyttävät erilaisia puhelimia tai mitä nämä kapulat nyt sitten ovatkin. Tasapainoilu halpatuotteiden ja älypuhelimien välillä on hyvin vaikeaa. Nokiaa on nimenomaan arvosteltu älypuhelimien perässähiihtäjäksi ja Pohjois-Amerikan markkinoiden huonosta hoidosta.

Kysymys on kuitenkin siitä, miten Nokian pitäisi rakentaa tuotemiksinsä niin, että tulos viimeisellä rivillä on paras mahdollinen ja antaa omistajilleen parhaan tuoton. Tällaisen tuotevalikoiman rakentaminen ei ole lainkaan helppo tehtävä. Se vaatii hyvin ajan hermolla toimivan markkinointiorganisaation, joka pystyy haistelemaan markkinoilta kaikki heikot signaalit. Lisäksi yhtiön sisäiset informaatiojärjestelmien on oltava niin toimivat, että markkinoinnissa syntyneet halut kehittyvät tuotesuunnittelun kiimaksi. Tässäkin tapauksessa jää vielä jossittelulle varaa – jospa joku pieni on vielä nopeampi.

Alan suurimman pelurin ei välttämättä tarvitse olla aina ensimmäinen joka paikassa, vaikka analyytikot kuinka kiehuisivat liemessään. On varaa antaa poikasten ensin riehua markkinoilla ja testata niin järjestelmät kuin laitteetkin. Samalla selviää nopeasti, miten markkinat ovat kehittymässä. Sen jälkeen voi alan konkari tulla markkinoille ja testata kilpailijoiden kilpailukyvyn. Minun oma täysin kokematon aavistukseni on, että älypuhelimien kermankuorinta-aika jää melko lyhyeksi ja hintakilpailu kiihtyy nopeasti. Tähän Nokialla on ylivoimaiset lääkkeet.

Jos Nokian strategiaa tarkastellaan tältä kantilta, niin se ei vaikutakaan tyhmältä, vanhoilliselta ja jälkeen jääneeltä. Jos tähän vielä yhdistetään se, että myydään kalliilla ja ostetaan halvalla, niin ei sovi ihmetellä, että suomalaiset ostavat nyt kiihkeästi Nokian osakkeita. Minun kehotukseni onkin, että ostakaa nyt. On tietysti vaikea sanoa, mitä näin suuren yrityksen sisällä todellisuudessa tapahtuu, mutta ei näinkin vanha yrityskulttuuri voi noin vain sortua. Pitää muistaa, että Nokia ehti keittää sellua paljon kauemmin kuin, mitä se on tehnyt kännyköitä.

Nokia on selkeästi ollut siirtymässä kapuloiden valmistajasta palveluiden tarjoajaksi ja tuottajaksi. Tällä tavoin se on jo nyt lähentynyt kuluttajaa ja eri markkina-alueiden kuluttajien toiveita. Tällainen siirtymä näinkin suuressa yrityksessä ottaa oman aikansa, koska se kajoaa myös yrityksen kulttuuriin. Kun vuorineuvos Arvi Tammivuorelta kerran kysyttiin, mikä on UPOn menestyksen salaisuus, hän vastasi: Olen onnistunut valitsemaan ympärilleni itseäni parempia ihmisiä. Nokiassa onkin pakko vaihtaa johtajia tai uudelleen kouluttaa heitä strategisesti merkittävissä paikoissa. Onko heitä 500, on ulkopuolisen vaikea sanoa. Uudenlaista osaamista kuitenkin tarvitaan ja nopeinta sitä on hankkia sellaisilta, jotka ovat jo näyttönsä antaneet. Tästä johtuen Elopin valinta tuntuu luontevalta, koska hänellä on varmasti tiedossa Nokian tulevaisuuden kannalta parhaat pelurit.

Comments are closed.


WP Login