Metsään menee

Jos metsään haluat mennä nyt, näät kannot myllätyt… Suomen maaperä on kovin köyhää ja jos sieltä poistetaan puiden kannot, oksat ja latvukset, niin jäljelle jää vain kiviä ja moreenia. Jälki on samanlaista kuin jääkauden vetäytyessä maaperältämme. Ensimmäisten uusien puiden saaminen tällaiseen kasvualustaan saattaa kestää pari tuhatta vuotta ilman lannoitusta ja mullitusta. Mikähän järki tässä mahtaa olla? Ei ole myöskään tukittu kuinka paljon tällainen mylläys kuluttaa energiaa ja saastuttaa ilmaa. Paljon ei ainakaan hiilidioksidipäästöt pienene jos ollenkaan. Sen sijaan veromarkkoja palaa ja saastetta syntyy siitäkin.

Jos asia ajateltaisiin kansantalouden kannalta järkevästi, niin sähköntuotanto ja niiden tukeminen yhdistettäisiin puunjalostusteollisuuden yksiköihin. Tällä tavoin metsistä voitaisiin logistisesti korjata myös muuta kuin tuotantoihin menevää puuta. Erityisen suuri hyöty tästä koituisi suurille ja mahdollisesti keskisuurille sahoille, jotka altistuvat aina pahoin suhdannevaihteluille. Samalla se tarjoaisi kilpailukykyisen vaihtoehdon hakkeen myynnille sellutehtaille. On melko ironista, että kartellitutkinta on keskittynyt puun ostoon, kun selluhakkeen ostosta on ollut niin kova kartelli, että sitä ei ole pystynyt murtamaan itse Isä Jumalakaan. Herätkää kilpailuviranomaiset.

Jonkin verran järjestelystä saattaisi hyötyä myös vaneriteollisuus, jota sitäkin ajetaan alas kovalla kiireellä. Vaneriteollisuuden ongelma on sekin paradoksi sinänsä. Suomalainen vaneri on maailman paras, mutta se on tehty maailman kalleimmasta puusta. Kun siihen lisätään logistiset ongelmat kuljettaa vaneri saaresta kohdemarkkinoille, niin visioksi nousee kookospähkinän särkemiseen verrattava ongelma. Vanerin tuotekehittely alkoi varsinaisesti 1960-luvulla. Se johtui siitä, että toivottua devalvaatiota ei vain tullut. Kun devalvaatio sitten tuli tuotekehitys sai pienen hikkakohtauksen, mutta jatkui silti. Sen pahimmiksi kilpailijoiksi nousivat muovi ja teräs.

Maailma on muuttunut ja muuttuu nopeasti koko ajan. Nyt tarvittaisiin vanerin markkinointiin todellinen ryhtiliike, jossa päivitetään markkinoiden tarpeet ja niiden sietokyky. Myyntimies sukupolvi on vaipumassa unholaan, eivätkä yritykset ole panostaneet uusien kouluttamiseen yhtään mitään. Nykyinen vaneri on hightectuote, jonka myymiseen tarvitaan sekä korkeaa teknistä että kaupallista osaamista ja on varauduttava siihen, että se ei ole ilmaista. Myyntimiesten on pystyttävä tunnistamaan asiakkaiden tarpeet ja osattava tarjota niihin oikeat ratkaisut. Tämän päivän kiireisillä asiakkailla ei ole aikaa odotella hintoja, vaan paketin on oltava valmis yhdellä istumalla. Mikäli näin ei toimita, voidaan alkaa siirtää tehtaita Venäjälle.

Comments are closed.


WP Login