Vielä kerran Ranta-Kartanosta

Ranta-Kartanon kaavoitukselle on siis näytetty vihreätä valoa. Kaavasta itsestään voidaan käydä keskustelua maailman tappiin, joten en halua puuttua siihen. Kaavan sivuvaikutuksista sen sijaan on käyty varsin vähän keskustelua. Kaavan tekeminen ei ole kovin halpaa puuhaa, joten sopii kysyä miten tällainen hyvin vähän ihmisiä työllistävä työ sopii kaupungin nykyiseen taloustilanteeseen?

Toisekseen en ole missään nähnyt alueen maapohjatutkimuksia, mutta muistini mukaan alue on vanhaa järvenpohjaa. Rakentaminen edellyttää todennäköisesti perustusten paalutusta. Tämä nostaa rakennuskustannuksia ja asuntojen hintoja. Tätä voidaan kompensoida ainoastaan lisäämällä kerrosalaa eli rakennusten korkeutta. Koska rakennusliikkeet eivät ole halukkaita tällä hetkellä sitoutumaan tällaisiin projekteihin, saattaa rakennusoikeuksien lisääminen tulla valtuustolle eteen pakkopullana joskus myöhemmin.

Nykyinen linja-autoasema ei voi jäädä nykyiselle paikalleen, jos projekti toteutuu. Alueen liikenne puuroutuisi täysin ja kulku keskustaan vaikeutuisi. Lisäksi linja-autojen pysäköinti alueella vaikeutuisi huomattavasti. Tätä asiaa valtuusto ei ole varmaankaan ottanut huomioon, koska sille ei ole riittävästi kerrottu kaavoituksen sivuvaikutuksista. Hallinnossa kaavaa puolustavat haluavat ajaa valtuuston tilanteeseen, jossa kaavaa seuraa pakko toisensa jälkeen.

Tulee pakko rakentaa liikennekeskus aseman tuntumaan, jossa tilannetta vaikeuttaa alueen ja kiinteistöjen omistussuhteet. Entinen postin kiinteistö on yksityisen yrityksen omistuksessa. Se tulee haittaamaan ja pitkittämään tuon alueen kaavoitusta. Tai sitten se maksaa maltaita. Mitä muita ongelmia syntyy, voidaan vain arvailla. Joka tapauksessa asiat pitäisi ajatella nykymaailmassa hieman pidemmällä tähtäimellä ottaen huomioon seurannaisvaikutukset ja niiden kustannukset. 

Comments are closed.


WP Login